قطعات آسانسور

آسانسور به عنوان ماشینی پیچیده از اجزا و قطعات متعددی تشکیل شده است. قطعات آسانسور را می توان به گروه های موتور و تجهیزات محرکه، قطعات مکانیکی، قطعات الکتریکی و لیست قطعات آسانسور هیدرولیک دسته بندی کرد. در این صفحه با شرکت های تولید کننده، وارد کننده و فروشندگان قطعات متنوع آسانسور آشنا می شوید.

درب آسانسور فرماتور
سیم بکسل فایفر
گوستاولف
تراول کابل دتوایلر
ریل مونته فرو

لیست قطعات آسانسور

هنگام خرید، تامین قطعات، سفارش آسانسور، تهیه مشخصات فنی و بسیاری موارد دیگر باید به لیست قطعات آسانسور مراجعه کرد. لیست کامل قطعات، دربرگیرنده تمام اجزا شامل قطعات مکانیکی، کابین و درب، قطعات الکتریکی و راه اندازی باشد. در این مطلب لیست قطعات آسانسور معرفی و بصورت خلاصه شرح داده شده است. برای سهولت در مطالعه، لیست قطعات آسانسور در گروه های قطعات مکانیکی، کابین و درب، قطعات الکتریکی و تجهیزات نیروی محرکه دسته بندی شده است. لازم به توضیح است که بسیاری از اجزای لیست قطعات آسانسور در انواع بالابرهای باری و مسافری نیز کاربرد دارد. همچنین بسیاری از قطعات یدکی و یا قطعات اصلی در سرویس و نگهداری آسانسور مورد استفاده قرار می گیرند.

شرکت های وارد کننده قطعات آسانسور

لیست فروشندگان قطعات آسانسور در تهران

خرید قطعات آسانسور در تهران و سایر شهرها

فروش قطعات آسانسور در تهران و سایر شهرها

آسانسور هیدرولیک جک از زیر

آشنایی با خط تولید ریل بعنوان یکی از مهمترین قطعات آسانسور

لیست قطعات نیرو محرکه آسانسور

موتور آسانسور کششی و ملحقات و تجهیزات جانبی آن، اجزای اصلی نیروی محرکه آسانسور می باشند. موتورها انواع گوناگونی مانند موتور گیربکس و موتور گیرلس دارند که در ادامه توضیج داده می شوند. همچنین شاسی موتور، فلکه های موتور و … از جمله تجهیزات وابسته هستند که در لیست اجزای آسانسور در بخش تجهیزات نیروی محرکه جای می گیرند. لازم به توضیح است که چون در اینجا لیست قطعات آسانسور کششی بررسی می شود به سیستم نیروی محرکه آسانسورهای هیدرولیک اشاره نشده است. قطعات نیروی محرکه آسانسور هیدرولیک شامل جک و پاوریونیت می باشند.

موتور آسانسور

موتور آسانسور، بخش اصلی نیروی محرکه است و در صدر لیست قطعات آسانسور قرار می گیرد. موتور وسیله ای است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل میکند. در نتیجه این تبدیل انرژی، حرکت در آسانسور صورت میگیرد. موتور آسانسور انواع گوناگونی دارد. بطور کلی می توان موتورهای آسانسور کششی را که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرند به دو نوع تقسیم کرد. دسته اول که قدیمی تر هستند موتورگیربکس ها هستند. در این نوع موتورها، الکتروموتور با یک گیربکس که به آن کوپل شده عمل می کند. دسته دوم که محصولات جدیدتری هستند، موتورهای بدون گیربکس یا در واقع موتور گیرلس هستند. موتورهای گیرلس حرکت نرم تر و کم صداتری دارند و میتوانند سرعت های بسیار بالاتری را برای آسانسور فراهم کنند.

قطعات آسانسور

شاسی موتور آسانسور

شاسی موتور در واقع پایه ای است که در زیر موتور قرار گرفته و موتور آسانسور روی آن تعبیه می شود. شاسی موتور باید استحکام کافی برای تحمل نیروهای وارد شده را داشته باشد. نیروهای وارده در شرایط استاتیک شامل وزن کابین، وزن بار، سیم بکسل های آویزان و وزنه های تعادل و … است. شاسی موتور می بایست از نظر ابعاد، ارتفاع و زوایایی که ایجاد می کند به دقت محاسبه شود.

قطعات آسانسور

لیست قطعات آسانسور - کابین و درب

کابین و درب های آسانسور بخشی بسیار مهم در لیست قطعات آسانسور را به خود اختصاص می دهند. اهمیت کابین و درب ها به جز مسائل فنی و اجرایی، جنبه های زیبای و بصری را نیز در بر می گیرد. در واقع تمام آنچیزی که کاربران و مسافران آسانسور پس از نصب می بینند همین کابین و درب است. بنابراین باید در طراحی، خرید و اجرای آنها دقت بالایی صورت گیرد. در ادامه بخش ههای گوناگون مربوطه توضیح داده شده اند.

کابین آسانسور

کابین آسانسور یکی از مهمترین اجزای آن محسوب می شود. در حقیقت این کابین آسانسور است که پس از نصب آن و شروع بهره برداری مسافران هر روز بارها و بارها داخل آن قرار گرفته و از آسانسور استفاده می کنند. بنابراین مهمترین بخش در لیست قطعات آسانسور که از نظر زیبایی و طراحی دکوراتیو اهمیت دارد را می توان کابین دانست. ایعاد کابین آسانسور وابسته به ظرفیت مفید آن است و مطابق با کدهای استاندارد تعیین می شود. البته از نظر شکل هندسی کابین ها می توانند بصورت مستطیل، دایره، نیم دایره، چندضلعی و حتی اشکال دیگر اجرا شوند. آنچه از نظر دکوراتیو اههمیت دارد تزیینات داخلی دیواره ها، جنس کفپوش و سقف کاذب است. این موارد بعنوان فینیشینگ کار روی استراکچر اصلی تعبیه می شوند. در کابین های شکیل و لوکس عموما از جداره های داخلی استیل و کفپوش سنگ استفاده می شود. نورپردازی داخل کابین نیز اهمیت بسزایی در زیبایی آن دارد.

لیست قطعات آسانسور

درب آسانسور

درب آسانسور دو بخش دارد. بخش اول درب کابین است که همراه کابین خرکت می کند و محافظت از مسافرین داخل کابین را برعهده دارد. بخش دوم درب های طبقات هستند که در ورودی های آسانسور در طبقات ثابت شده اند. درب آسانسور می تواند به دو نوع اصلی تمام اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک اجرا شود. درب تمام اتوماتیک سیستم دربی است که در آن آسانسور دارای درب کابین اتوماتیک و درب طبقات اتوماتیک است. در مقابل سیستم ردب نیمه اتوماتیک، مدلی است که در آن درب کابین اتوماتیک و درب طبقات لولایی دستی است. درب های اتوماتیک می توانند بصورت سانترال (از وسط بازشو) و تلسکوپی (از کنار جمع شو) باشند. برای درب های بزرگ اتوماتیک، مدل تله سانترال که ترکیبی از دربهای سانترال و تلسکوپی است کاربرد دارند.

درب آسانسور تلسکوپی

لیست قطعات مکانیکی آسانسور

این لیست شامل قطعات مکانیکی آسانسور است. لیست کاملی از قطعات مکانیکی آسانسور در ادامه معرفی و تشریح شده اند. این موارد شامل سیم بکسل، ریل و متعلقات، کفشک ها، ضربه گیر، روغندان و … می باشند. گروهی از قطعات مکانیکال آسانسور نقش کلیدی و اهمیت بسیار بالایی در عملکرد و ایمنی آسانسور ایفا می کنند. ریل ها و سیم بکسل ها از جمله مواردی هستند که در محاسبات، انتخاب و خریدشان باید توجه و دقت بسیار زیادی صورت گیرد.

سیم بکسل آسانسور

یکی دیگر از اجزای بسیار مهم در لیست قطعات آسانسور سیم بکسل یا همان طناب فولادی است. سیم بکسل، آسانسور را بصورت معلق نگه داشته و آن را جابجا می کند. نوع، جنس و بافت سیم بکسل اهمیت بالایی در ایمنی و عملکرد آسانسور دارد. سیم بکسل آسانسور  از به‌هم‌تنیده شدن چندین لایه سیم مختلف به دور یک هسته تشکیل شده است. سیم بکسل ها را می توان به دو نوع مغزی فولاد و مغزی کنف دسته بندی کرد. هریک از این دو نوع سیم بکسل متناسب با ویژگی‌هاییشان کاربردهای خاص خود را دارند. سیم بکسل ها بوسیله قلاب بکسل های استاندارد به کابین (یوک کابین) و از طرف دیگر به کادر وزنه تعادل محکم می شوند. یکی از برندهای مشهور جهانی در تولید سیم بکسل گوستاولف آلمان است.

سیم بکسل اسانسور

ریل آسانسور

ریل آسانسور، بخشی مهم از لیست قطعات آسانسور است. ریل ها وظیفه هدایت کابین، وزنه تعادل در آسانسور کششی و جک هیدرولیک در برخی سیستم های هیدرولیک را دارند. اینکه کابین آسانسور در مسیر مشخص کاملا صاف و عمودی و بدون لرزش های جانبی حرکت می کند، نقش ریل را مشخص می کند. ریل های آسانسور از جنس فولاد هستند که عملیات نورد یا ماشینکاری روی آنها انجام شده است. مقطع ریل ها T شکل است و سایز های گوناگونی دارند. در بازار بیشتر، ریل ها را با اندازه های T5, T9, T16 می شناسند. برای آسانسورهای های کششی با ظرفیت معمولی یک جفت ریل T9 برای هدایت کابین و یک جفت ریل T5 برای هدایت وزنه های تعادل بکار می رود.

ریل آسانسور

وزنه تعادل آسانسور

مکانیزم عملکرد آسانسورهای کششی، وابسته به وزنه تعادل است. وزنه های تعادل در واقع بعنوان جبران ساز، بخشی از نیروی لازم برای حرکت کابین آسانسور را تامین میکنند. مکانیزم عملکرد به این صورت است که برای حرکت کابین در جهت بالا وزنه های تعادل در سم دیگر به پایین حرکت می کنند. بدین ترتیب بخش قابل توجهی از توان مورد نیاز برای حرکت کابین آسانسور توسط وزنه ها جبران می شود. در نتیجه نیروی کمتری از سمت موتور برای حرکت آسانسور مورد نیاز است. وزنه های تعادل داخل یک کادر تعبیه شده و آن کادر بوسیله سیم بکسل ها داخل ریل به بالا یا پایین هدایت می شود.

لیست قطعات آسانسور وزنه تعادل

براکت ریل آسانسور

براکت آسانسور یکی از اجزای مکانیکی در لیست قطعات آسانسور محسوب می شود که وظیفه نگه داشتن ریل ها را دارد. ریل های آسانسور به دلایل گوناگون فنی می بایست با استفاده از اتصالات پیچ و مهره ای محکم شوند. بدین منظور از براکت های مخصوصی استفاده می شود که برای ریل های آسانسور تی شکل استاندارد طراحی شده اند. هر براکت از یک طرف به سازه محکم شده و از سمت دیگر ریل ها را بوسیله لقمه و پیچ و مهره مقید نموده است. لقمه ها کناره بال ریل را محکم نگه داشته و با پیچ و مهره به براکت محکم می شوند. نصب ریل ها بوسیله براکت و لقمه امکان رگلاژ را فراهم می کند.

براکت آسانسور

کفشک آسانسور

کفشک ها قطعاتی هستند که از یک سمت به فریم (یوک کابین) محکم شده و از سمت دیگر روی ریل های راهنما حرکت می کنند. کفشک آسانسور انواع گوناگونی دارد و می تواند بصورت لغزشی یا غلتکی باشد. کفشک های غلتکی (رولر) نیز انواع گوناگونی دارند و بیشتر برای آسانسورهای پرسرعت کاربرد دارند. کفشک آسانسور در واقع رابط بین یوک کابین (بخش متحرک) و ریل های راهنما (بخش ثابت) آسانسور هستند. حرکت بدون لرزش و یکنواخت آسانسور تا حدود زیادی به صافی ریل ها و کیفیت مناسب کفشک های راهنما مربوط است.

ریل

ضربه گیر آسانسور

ضربه گیر (بافر) چاه آسانسور یکی دیگر از اجزای مکانیکی در لیست قطعات آسانسور است. ضربه گیر در چاهک آسانسور روی یک سکوی فلزی یا بتنی با ارتفاع مشخص تعبیه می شوند. با پایین آمدن بیش از اندازه عادی کابین آسانسور از پایین ترین ایستگاه، کابین روی ضربه گیر نشسته و آن را فشرده می کند. ضربه گیرهای مورد استفاده در آسانسورها بطور معمول یا از نوع پلی اورتان یا فنری و یا ضربه گیرهای هیدرولیک هستند. ضربه گیرهای هیدرولیک را بافرهای مستهلک کننده انرژی می نامند.

بافر پلی اورتان آسانسور

پاراشوت آسانسور

پاراشوت آسانسور نقش چتر نجات در شرایط سقوط را دارد. دو مورد از احتمالات اصلی سقوط آسانسور مربوط به گسست سیم بکسل ها و شکست قطعات داخلی گیربکس است.

پاراشوت تدریجی آسانسور

گاورنر آسانسور

در هر کدام از این دو وضعیت، کابین آسانسور با سرعت آزاد به پایین چاه سقوط می کند. در این شرایط گاورنر از طریق مکانیزم داخلی، سرعت بیش از اندازه آسانسور را تشخیص داده و پاراشوت را فعال می کند. پاراشوت روی فریم یا یوک کابین تعبیه شده و فک های آن در مجاورت نزدیک جان ریل های راهنما است. با عملکرد گاورنر فک های پاراشوت روی ریل قفل شده و کابین را از حرکت باز می دارد. پاراشوت ها انواع گوناگونی دارند و بطور کلی به دو دسته با عملکرد لحظه ای و عملکرد تدریجی تقسیم می شوند.

گاورنر آسانسور

روغندان ریل آسانسور

ضربه گیر (بافر) چاه آسانسور یکی دیگر از اجزای مکانیکی در لیست قطعات آسانسور است. ضربه گیر در چاهک آسانسور روی یک سکوی فلزی یا بتنی با ارتفاع مشخص تعبیه می شوند. با پایین آمدن بیش از اندازه عادی کابین آسانسور از پایین ترین ایستگاه، کابین روی ضربه گیر نشسته و آن را فشرده می کند. ضربه گیرهای مورد استفاده در آسانسورها بطور معمول یا از نوع پلی اورتان یا فنری و یا ضربه گیرهای هیدرولیک هستند. ضربه گیرهای هیدرولیک را بافرهای مستهلک کننده انرژی می نامند.

قطعات آسانسور

لیست قطعات الکتریکی آسانسور

بخش الکتریکی قطعات آسانسور بیشتر کارکردهای کنترل و ایمنی را برعهده دارند. قطعات الکتریکی آسانسور شامل تابلوی فرمان، شاسی های کابین و طبقات، تراولینگ کابل، میکروسوییچ، سنسورها و … می باشند. در ادامه مهمترین قطعات الکتریکی آسانسور مورد بررسی قرار می گیرند.

تابلو فرمان آسانسور

تابلوی فرمان، مشابه مغز آسانسور است که کنترل آن را بر عهده دارد. هر فرمانی که به آسانسور داده می شود ابتدا توسط تابلوی کنترل پردازش شده و سپس توسط آن فرمان اجرای عملیات با ترتیب و اولویت مناسب به اجزا گوناگون آسانسور ارائه می شود. امروزه اغلب از تابلو فرمان میکروپروسسوری در آسانسورها استفاده می شود. تابلو فرمان آسانسور مجموعه ای از اجزای الکترویکی و الکترونیکی است که وظیفه کنترل کامل آن را بر عهده دارند. در آسانسورهایی که با سیستم 3VF عمل می کنند تابلوی فرمان مجهز به درایو الکترونیکی است.

تابلوی فرمان آسانسور

تراول کابل آسانسور

تراول کابل آسانسور یا همان تراولینگ کابل بطور معمول از نوع کابل های تخت منعطف است که از نوع محافظ دار انتخاب می شود. تراول کابل از جمله مهمترین قطعات آسانسور است که اجزای الکتریکی کابین را به تابلو فرمان آسانسور مرتبط می کند. یکی از شناخته شده ترین برندها در زمینه تولید تراولینگ کابل آسانسور دتوایلر است. 

تراول کابل اسانسور

پرسش های متداول قطعات آسانسور

لیست کامل قطعات آسانسور در این صفحه نمایش داده شده است. لیست قطعات آسانسور تمام اتوماتیک شامل دربهای کابین و طبقه اتوماتیک است. می توانید برای دریافت اطلاعات مروبوط به قیمت و مشخصات قطعات به لیست فروشندگان قطعات آسانسور در ابتدای صفحه مراجعه کنید.

قطعات اصلی آسانسور شامل موتور، ریل ها، سیم بکسل، تابلو فرمان و کابین و درب ها می باشد. در این صفحه اطلاعات کاملی درباره قطعات اصلی و سایر قطعات مورد استفاده در آسانسور آورده شده و همچنین لیست فروشندگان و واردکنندگان قطعات آسانسور درج شده است.

قطعات مکانیکی آسانسور شامل ریل، سیم بکسل و متعلقات، وزنه تعادل، شاسی، کابین و درب ها می باشد که در این صفحه بطور کامل شرح داده شده و فهرست فروشندگان و تولیدکنندگان آنها معرفی شده است.

همین حالا محصولات و خدمات خود را معرفی کنید!

اگر در زمینه آسانسور، بالابر یا تجهیزات حمل و نقل صنعتی و ساختمانی مشغول به فعالیت هستید، می توانید به راحتی با چند کلیلک ساده و در کوتاه ترین زمان، بصورت کاملا رایگان آگهی خود را در سایت تخصصی بالاتور ثبت کنید. همین حالا این کار را انجام دهید!