آسانسور برج میلاد

آسانسور برج میلاد

برج میلاد بلندترین سازه ایرانی، در واقع برجی مخابراتی با اهدافی چندگانه است. این بنا در شمال غربی پایتخت، در فضایی گسترده با امکانات اداری، تجاری و تفریحی فراوان قرار گرفته است. این برج سازه‌ای نامتکی بدون نیاز به تکیه‌گاه و واسطه‌هایی همچون کابل و سیم بوده و با طول 435 متر به گنبد آسمان مشهور است. آسانسور برج میلاد، رابطی قدرتمند میان طبقات این بناست و بدون آن دسترسی به قسمت‌های مختلف برج امکان‌پذیر نیست. وسعت کاربری این سازه 13 هزار متر بوده و در نوع خود بی‌نظیر است. کسب مقام‌های اول در وسعت زیر بنا و مقام ششم در میان برج‌های مخابراتی جهان، صحتی بر این نکته است.

آسانسورهای برج میلاد

مشخصات آسانسورهای برج میلاد

آسانسور برج میلاد، راهی ارتباطی در طول سیصد متر ارتفاع است که لابی برج را به نوک گنبد آسمان متصل می‌کند. حتی تصور حرکت در طول این بنای بلند و مستحکم لذت‌بخش و هیجان‌انگیز است. از لحاظ تخصصی، آسانسورهای برج میلاد دارای تجمل وزنی میان دو هزار تا چهار هزار کیلو هستند. تعداد آسانسورها شش عدد بوده که دو عدد ضد حریق هستند.

نکته مورد توجه این آسانسورها، تکنولوژی استفاده شده در تأمین برق آن‌ها است که در نوع خود فوق‌العاده عمل می‌کنند. این سیستم دارای موتورهایی فوق قوی و درایوهایی با آخرین فناوری‌ها و تکنولوژی‌های روز دنیاست. همچنین دو دستگاه از شش دستگاه آسانسور تا نوک سازه می‌روند و ظرفیتی هزار کیلوگرمی دارند. موتورخانه در سیستم آسانسور برج میلاد، برعکس کلیه سیستم‌های متداول آسانسور، در نوک سازه قرار نگرفته است. بلکه در انتهای چاه آسانسور و در عمیق‌ترین قسمت تعبیه شده است.

عملکردهای آسانسور برج میلاد

برج میلاد دارای شش دستگاه آسانسور فوق سریع بوده که در کسری از ثانیه مسافران، پرسنل و انواع بار را جابه‌جا می‌کنند. نکته قابل توجه در آسانسور برج میلاد، امکان تنظیم سرعت حرکت آن‌ها است که به وسیله درایو و تنظیمات مربوط به آن انجام گرفته و از طریق تابلو فرمان اجرایی می‌شود. این آسانسورها امکان حرکت در ارتفاعی حدوداً سیصد متری را دارند. صد البته که این ارتفاع بسیار طولانی است و قاعدتاً برای طی آن راهکاری اندیشیده شده است.

متخصصان سازه‌های بالابر، استفاده از فناوری سیستم زنجیر جبران را در آسانسورهای برج میلاد به کار برده‌اند. بدین ترتیب امکان تولید برق در سیستم‌های مبدل و در حالت ژنراتور وجود داشته و در مقابل برای توقف کابین‌ها در طبقات مختلف از سیستم ترمز موتور استفاده می‌کنند. این تکنولوژی با استفاده از فشار روغن هیدرولیک محقق گردیده و فک ترمز آسانسور در محل توقف بسته می‌شود.

 

استحکام

آسانسور برج میلاد نمایی شیشه‌ای دارد. این جذابیت بصری برای این است تا مسافران بتوانند به هنگام قرارگیری در آن و در حین حرکت به بالا یا پایین، از مناظر اطراف لذت ببرند. علاوه بر آن میزان افزایش یا کاهش ارتفاع، خود چالشی هیجان‌انگیز برای بسیاری افراد محسوب می‌شود. به علت شیشه‌ای بودن کابین‌ها، نصب تیرهای دو سر درگیر در چاهک امکان‌پذیر نبوده و می‌بایست برای آن از راهکار دیگری استفاده کرد.

به‌کارگیری تیرهای یک سر اتصال شیوه‌ای تازه بود تا علاوه بر آن و در جهت بالا بردن استحکام لازم از
بولت های یک متری نیز استفاده کنند. این بولت‌ها به منظور ثبات تیر بر سر جای خود در داخل دیواره داخلی چاه قرار گرفته و استحکام آسانسور را بالا می‌برند. روش فوق با استفاده از مقاومت دیواره چاه به فضای اصلی و مرکزی برج عمل می‌کند. علاوه بر این‌ها به لحاظ ایمنی، درهای آسانسور برج میلاد سه عدد تعبیه شده‌اند، اگرچه مسافرین تنها از یکی استفاده می‌کنند.

سرعت آسانسور برج میلاد

سرعت آسانسور برج میلاد

سرعت در آسانسور برج میلاد، فاکتوری ثابت نیست. با توجه به طول بلندی که این کابین‌ها طی می‌کنند و فشاری که از غلبه بر جاذبه زمین ایجاد می‌شود، سیستم‌های مبدل در آسانسور، به تولید برق در حالت ژنراتور می‌پردازند. فک ترمز در این اتاقک‌ها به هنگام حرکت باز بوده و جهت باز نگه‌داشتن آن از فشار روغن هیدرولیک بهره می‌برند. به‌طوری‌که وقت توقف آسانسور برج میلاد در طبقات، فشار روغن کم را می‌کنند و فک ترمزها را می‌بندند. سرعت آسانسورهای برج میلاد 0.7 ثانیه بوده و با این روش می‌توان آن را کاهش داد. قطعات آسانسور برج میلاد بر خلاف آنچه انتظار عمومی است آنچنان متفاوت از آسانسورهای پرسرعت دیگر نیست.

ریل

ریل از اجزا مهم در آسانسور به‌ویژه در ارتفاع بلند بوده و نقش مهمی را در حین حرکت بازی می‌کند. ریل‌های استفاده شده در آسانسور برج میلاد، از نوع سوپر شاورا، یکی از بهترین انواع ریل بوده و دارای بالی پهن است. در این سیستم، از تیکه ریل به‌ صورت فناوری FISH PALTE استفاده شده و برای نیش ریلی آن در حدود نوزده میلی‌متر ضخامت در نظر گرفته شده است.

نصب و راه‌اندازی آسانسور

رولرها

ازآنجایی‌که در سرعت‌های بالای آسانسور، مجبور به استفاده از رولر هستند، در آسانسور برج میلاد نیز مستثنی نبوده و هم در کابین و هم در وزنه از رولر گایدشو بهره برده‌اند. رولرها از سه جهت در جای خود ثابت شده و قطری در حدود سی سانت دارند.

ازآنجایی‌که ریل‌های آسانسورهای برج میلاد، باید به صورت گونیا وار نصب شده باشند، جهت بالا بردن ضریب اطمینان و میزان دقت آن، از گریک و سپس لیزر استفاده می‌کنند. همچنین برای حفظ امنیت در مقابل افزایش زاویه آلفای ایجاد شده، از بکس‌هایی با پیچش مضاعف که اصطلاحاً بکس‌های دابل رپ شده نامیده می‌شوند، به کار می‌برند.

در آسانسورهایی با سرعت‌های بالا کاهش صدا، فشار هوا و … امری غیرقابل گریز است، به همین جهت اجباراً از سیستم شیارهای یو شکل استفاده می‌کنند. متأسفانه این شیارها، میزان اصطکاک را به وجود نمی‌آورند. برای غلبه بر این چالش، سیم سیستم بکسل بندی شده و به صورت مضاعفی پیچش‌ها افزایش یافته و سیم بندی می‌گردد.

آسانسور برج میلاد نصب

شاقول کردن چاه آسانسور

جنس نخ اتصال در سیستم‌های آسانسور برج میلاد، از سیم‌های بسیار نازک اما مقاومی است و نصب در دستگاه و ریل آسانسور را درآن‌واحد امکان‌پذیر می‌کند. این روش شاقول اندازی نامیده شده و با به کارگیری از گریک انجام می‌شود. روش کار به این صورت است که از طریق همین سیم‌های بسیار نازک اما فوق‌العاده محکم، وزنه‌هایی چهل کیلویی آویزان بوده و به اصطلاح شاقول شده‌اند.

طبق گزارش‌های فنی، میزان ناشاقولی کل چاه برج میلاد با طول 297 متر، تنها سه سانت است! جهت تعادل سازی بیشتر، وزنه‌های شاقول را در آب قرار داده و میزان دقت و عملکرد آن را بالا می‌برند.

اسانسور برج میلاد

آسانسور و پله‌برقی ساخت شیندلر

موتور آسانسور برج میلاد

موتور آسانسور را می توان مهمترین بخش آن تلقی کرد. موتورهای تعبیه شده در سیستم آسانسور برج میلاد از کارخانه به نام و مشهور صنعت آسانسورسازی شیندلر است. این موتورها که جزو بهترین‌های تولیدی در این صنعت به شمار می‌روند، بالاترین کیفیت و بهترین کارایی را دارند. نوع موتور آسانسور از گیربکس  Schindler High Rise 700 است.

به علت سنگینی بیش‌ازاندازه موتورهای به کار رفته در این سیستم، به دو طریق عمل می‌شود. یا به وسیله جرثقیل اقدام به حمل آن نموده و در محل مورد نظر قرار داد یا در صورت عدم استفاده از جرثقیل، قطعات را از هم جدا کرده و مجدداً در مکان مخصوص قرارگیری موتور، به یکدیگر سر هم کرد.

البته توجه به ایمنی مهندسان و حرفه‌ای کاران این صنعت به هنگام مونتاژ امری ضروری است. ازآنجاکه قطعات جدا شده نیز بسیار وزن زیادی دارند، امکان وقوع صدمات جسمی بالاست. کلیه دستگاه‌های انتقال مسافر اعم از آسانسور و پله‌برقی‌های برج میلاد، از این شرکت سوئیسی تأمین شده‌اند.

کابین آسانسور

ازآنجایی‌که آسانسور برج میلاد را به صورت شیشه‌ای طراحی کرده‌اند، کابین و چاهک همگی قابل نمایش است. علاوه بر آن به هنگام قرارگیری داخل کابین، امکان مشاهده فضای پیرامون نیز وجود داشته و می‌توان از نمای زیبای شهر تهران بهره برد.

افزایش و کاهش ارتفاع، خود جذابیتی دو چندان داشته و حرکت در این مقدار طولی چالشی جالب محسوب می‌گردد. اندازة چاه آسانسور برج میلاد، اتاقکی هشت در هشت متر است. بدین ترتیب تعداد زیادی مسافر را می‌تواند جابه‌جا کند و درعین‌حال دید بهتر و بیشتری از فضای اطراف و در ارتفاع بالاتر، به مسافرین بدهد.

ارتفاع سنجی برج

برج میلاد، بلندترین سازه ایرانی با ارتفاع 435 متر ارتفاع بوده و کاربری اصلی آن مخابراتی است. به‌طوری‌که ششمین برج مخابراتی جهان نام گرفته است و بعد از ژاپن، دو برج واقع در چین، کانادا و روسیه در مقاوم ششم قرار دارد. این بنا، یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم تهران است که توجه بسیاری از توریست‌ها را به خود جلب کرده است.

این مرکز مخابراتی با کاربری‌های متفاوتی عجین شده است. علاوه بر کاربری مخابراتی و امکان افزایش انتشار امواج مخابراتی و تلويزيونی، دارای یک عدد هتل 5 ستاره، رستوران گردان، مرکز همایش‌های بین‌الملل، پردیس سینمایی، سالن‌های کنسرت و مرکز تجارت بین‌الملل است.

مقایسه ارتفاع برج میلاد با سایر برج‌های جهان

با توجه به ارتفاع عظیم این سازه، وجود امکانات و تجهیزات حمل‌ونقل در این برج، یکی از اصلی‌ترین نیازمندی‌های آن به شمار می‌رفت. ازآنجایی‌که شیندلر سوئیس به‌نام‌ترین و خوش آوازه‌ترین برند تولید آسانسورهای جهان است، آسانسورهای برج میلاد از این شرکت خریداری و تهیه شدند.

نصب موتور این آسانسورها، به دلیل قدرت فوق‌العاده و وزن بالای آن‌ها، کاری سخت و تخصصی محسوب می‌شود. درعین‌حال نیاز به رعایت استاندارهای ایمنی کار، فاکتوری فوق‌العاده مهم است. آسانسورهای شیشه‌ای برج میلاد، از لابی تا رأس برج کشیده شده‌اند، گویی راهی به‌سوی آسمان باز کرده و مسافران را در طول ارتفاعی بیش از چهارصد متر منتقل می‌کنند.

آسانسور برج میلاد در مقایسه

نتیجه گیری

در این مطلب سعی کردیم تا اطلاعات کاملی را درباره آسانسور برج میلاد در اختیار شما قرار دهیم. این آسانسورها قدرت بالایی دارند و همراه با ویژگی‌هایی که به خود اختصاص داده‌اند، توانسته‌اند عملکرد مناسبی را از خود نشان دهند.