چرا آسانسورهای هیدرولیک محبوب هستند؟

چرا آسانسورهای هیدرولیک محبوب هستند؟

مزایای آسانسورهای هیدرولیک

آسانسورهای هیدرولیک کاربردهای گسترده ای در تمام دنیا دارند و بسیار پرطرفدار هستند. در این نوشته تلاش کرده ایم تا مزایای آسانسورهای هیدرولیک را که باعث این حد از محبوبیت آنها شده بررسی کنیم. بر اساس آمارهای موجود در برخی از منابع، نزدیک به 70 درصد آسانسورهایی که در اروپا اجرا میشوند با استفاده از سیستم هیدرولیک عمل میکنند. بکارگیری سیستم هیدرولیک در آسانسور پیشینه بسیار طولانی دارد. و در برخی منابع درباره اینکه نخستین آسانسورهای بکارگرفته شوده توسط بشر به نوعی به سیستمهای هیدرولیک شباهت داشته گمانه زنی شده است. این مطلب میتواند اطلاعات کاربردی در اختیار مهندسین، معماران و استفاده کنندگان از آسانسور قرار دهد. همچنین مطالعه این مقاله میتواند برای مهندسین، تکنیسین ها و دست اندرکاران صنعت آسانسور، و همینطور دانشجویان رشته مهندسی مفید واقع شود.

حذف موتورخانه در بالای ساختمان

اغلب آسانسورهای کششی به گونه  ای نصب میشوند که موتورخانه در بالای چاه آسانسور قرار میگیرد. در این شرایط یک اتاقک موتور خوانه در بالای پشت بام ساختمان باید احداث شود. در این موتورخانه تجهیزات نیروی محرکه  استقرار می یابند. آسانسورهای هیدرولیک بر خلاف آسانسورهای کششی نیازی به تعبیه اتاق موتورخانه در بالای ساختمان ندارند. این موضوع یکی از مهمترین مزایای آسانسورهای هیدرولیک است.

موتورخانه آسانسور هیدرولیک در بالای چاه آسانسور تعبیه نمیشود و عموما در طبقات پایین مستقر میشود. در واقع پاوریونیت آسانسور هیدرولیک که نیروی محرکه را تامین میکند بهتر است که در طبقات بالا قرار نگیرد. حذف اتاقک موتورخانه در بالای ساختمان مزایای قابل توجهی در صرفه جویی اقتصادی و فضا برای معماران و سازندگان ساختمان پیش رو قرار میدهد. برخی از معماران با انتخاب آسانسور هیدرولیک و بهره گیری از این مزیت مهم یک ایستگاه در پشت بام برای آسانسور تعریف کرده و تردد به پشت بام را آسان میکنند.

آسانسور هیدرولیک

امکان نصب در ساختمان های قدیمی بدون آسانسور

یکی از مشکلات رایج در اکثر ساختمانهای قدیمی چند طبقه این است که آنها به آسانسور مجهز نیستند. البته یک مشکل بزرگ دیگر هم وجود دارد. اصولا فضایی برای احداث آسانسور در این ساختمان پیش بینی نشده است. آسانسورهای هیدرولیک میتوانند راهکارها خوبی را پیش روی ساختمانهای قدیمی قرار دهند. انعطاف پذیری بالا در نحوه کارگذاری تجهیزات، عدم نیاز به موتورخانه در بالای ساختمان، آذاری عمل در تعیین محل پاوریونیت و … از جمله مزایای آسانسورهای هیدرولیک هستند که کار را در اینگونه موارد راحت میکنند.

امکان نصب یک آسانسور خانگی کوچک در فضای بین راه پله ها وجود دارد. همچنین میتوان آسانسور هیدرولیک را داخل ساختمان و حتی در فضای بیرونی ساختمان نصب کرد. این کار در مقایسه با سیستم های کششی هزینه های اجرایی و جنبی بسیار کمتری ایجاد میکند. بنابراین میتوان امکان نصب در ساختمانهای قدیمی را یکی از مهمترین مزایای آسانسورهای هیدرولیک دانست.

آزادی عمل در تعیین محل موتورخانه

موتورخانه آسانسور هیدرولیک متناسب با شرایط ساختمانی و معماری میتواند با فاصله از محل نصب آسانسور استقرار یابد. این موضوع یکی از مزایای مهم آسانسور هیدرولیک است که شما میتوانید پاوریونیت (موتورخانه) دستگاه را در هر محلی که مناسب میدانید جانمایی کنید. پاوریونیت میتواند در پایین ترین ایستگاه در مجاورت داکت آسانسور یا با فاصله افق از آن تعبیه شود. معمولا زیرزمین ها یا در نزدیکی موتورخانه ساختمان فضاهای مناسب تری برای اتاقک تجهیزات آسانسور یاففت میشود.

آسانسورهای هیدرولیک سر و صدای کمی دارند.

آسانسورهای هیدرولیک بطور قابل ملاحظه ای سر و صدای کمتری تولید میکنند. سر و صدای تولید شده توسط پاوریونیت آسانسورهای هیدرولیک به هیچ عنوان با صدای موتورگیربکس و ترمز آن در آسانسورهای کششی قابل مقایسه نیست. معمولا ساکنین بالاترین طبقه ساختمان همیشه از صدای اتاق موتورخانه آسانسور کششی شکایت دارند. سروصداری کم را میتوان یکی از مهمترین مزایای آسانسورهای هیدرولیک دانست. در آسانسورهای هیدرولیک استاندارد، از الکتروموتورهای مستغرق و پمپ های اسکرو استفاده میشود. که عملکرد آنها بسیار کم صدا است. اگر همان مختصر صدای دستگاه هم مشکل ایجاد میکند باز هم در این رابطه راهکاری وجود دارد. منبع تولید همین سر و صدای بسیار کم یعنی پاوریونیت را میتوانید در محلی مستقر کنید که مزاحمتی ایجاد نکند.

آسانسورهای هیدرولیک ایمنی بالاتری دارند.

بسیاری از مزایای آسانسورهای هیدرولیک به ایمنی بسیار بالای آنها مربوط میشوند. یکی از جنبه های مهم ایمنی آسانسور بخصوص در شرایط زلزله مورد توجه قرار میگیرد. بسیاری از گزارش های از حوادث آسانسور در شرایط زلزله مربوط به حرکت وزنه های تعادل و ضربه به کابین است. این موضوع در آسانسورهای هیدرولیک منتفی است، زیرا وزنه های تعادل بطور کامل حذف شده اند.

موضوع دیگر در ارتباط با محل استقرار موتورخانه و تجهیزات نیروی محرکه است. تجهیزات سنگین نیروی محرکه آسانسورهای کششی در بالای چاهک آسانسور مهار شده اند و این موضوع به هر روی خطرات احتمالی در زمان نصب، سرویس، زلزله، باز شدن اتصالات و … را افزایش میدهد. این در حالی است که تجهیزات نیروی محرکه هیدرولیک روی زمین در طبقات پایین قرار دارند.

مزایای آسانسورهای هیدرولیک در نصب و راه اندازی

حذف وزنه های تعادل، ریل های وزنه ها و متعلقات وابسته در آسانسورهای هیدرولیک کار را در فرایند نصب راحت میکند. همچنین فلکه های هرزگرد اضافی و تنظیمات مربوط به آنها باعث میشود نصب آسانسورهای هیدرولیک سریع تر انجام شود. یکی دیگر از مزایای آسانسورهای هیدرولیک در نصب و راه اندازی به ایمنی بالاتر این کار مربوط میشود که به دلیل حذف وزنه ها و تجهیزات در بالای داکت آسانسور است. این موضوع در بخش ایمنی توضیح داده شده است. در همین رابطه باید به هزینه کمتر عملیات نصب نیز اشاره کرد زیرا حمل تجهیزات محکه سنگین به بالای ساختمان برای نصب آسانسورهای کششی کاری زمان بر و هزینه بردار است که در آسانسورهای هیدرولیک این موضوع منتفی است.

مزایای آسانسورهای هیدرولیک در سرویس و نگهداری

حذف وزنه های تعادل، ریل ها و متعلقات مربوطه از یک طرف، و نصب تجهیزات نیروی محرکه در پایین  (بر خلاف آسانسورهای کششی) یکی از مزایای آسانسورهای هیدرولیک است. این موضوع باعث میشود تا سرویس و نگهداری آسانسورهای هیدرولیک بسیار آسان تر و کم هزینه تر باشند. این موضوع همچنین ایمنی کار برای کارکنان بخش سرویس و نگهداری آسانسور را به شدت افزایش میدهد. تعمیرات و سرویس یک آسانسور کششی MRL را برخی به حرکات آکروباتیک تشبیه کرده اند که البته بسیار پرخطر و دشوار است. این در حالی است که سرویس تجهیزات محرکه آسانسورهای هیدرولیک روی زمین در طبقات پایین و به سهولت انجام میگیرد.

حرکت نرم و مطلوب با حداقل هزینه

آسانسورهای کششی با استفاده از درایو الکترونیکی کنترل دور موتور را صورت میدهند تا حرکتی نرم و مطلوب برای آساسنور تامین شود. هزینه خرید و متعاقبا سرویس های بعدی درایو و ملحقات آن بسیار بالا است. آسانسورهای هیدرولیک بدون استفاده از درایو، میتوانند منحنی حرکت کاملا مطلوبی داشته باشند. شروع حرکت و توقف بدون شوک، تغییرات سرعت تدریجی و ملایم با استفاده از یک شیر کنترل مکانیکی خوب براحتی تامین میشود. البته شیرهای کنترل الکترونیک در پاوریونیت های هیدرولیک کاری مانند درایو را انجام میدهند ولی همان شیرهای کنترل مکانیکی در اغلب موارد میتوانند بخوبی کیفیت مناسب حرکت آسانسور را ایجاد کنند.

کیفیت حرکت آسانسور هیدرولیک تا حدود زیادی تابع نوع شیر کنترل است. در بین شیرهای کنترل مکانیکال محصولات گوناگونی توسط شرکت های مختلف توسعه داده شده اند. یکی از برندهای معتبر و مشهور در این زمینه بلین BLAIN است. شرکت بلین در کشور آلمان به طراحی و تولید شیرهای کنترلی که بصورت اختصاصی برای آسانسورهای هیدرولیک ساخته میشوند اشتغال دارد.

آزادی عمل بیشتر در طراحی آسانسور هیدرولیک

چون در اجرای آسانسورهای هیدرولیک وزنه های تعادل بطور کلی منتفی شده اند، آزادی عمل بیشتری در طراحی آسانسور وجود دارد. این بدین معنی است که براحتی میتوان درب های ورودی کابین را در وجوه مختلف آن طراحی کرد. همچنین آسانسورهای پانورامیک با سیستم هیدرولیک به همین دلیل بسیار زیباتر و با سهولت بیشتر طراحی و اجرا میشوند.

یکی از مشکلات آسانسورهای کششی در طراحی دستگاه هایی با دو درب مجاور L شکل است. این مشکل به دلیل وجود وزنه های تعادل در چاه روی میدهد. در آسانسورهای هیدرولیک با جک در کنار، ریل ها و جک کلا در یک سمت از کابین (پشت یا کنار) قرار گرفته است. از این رو براحتی میتوان دو درب مجاور را در وجوه دیگر کابین طراحی و پیاده سازی کرد.

صرفه جویی در فضا یکی از مزایای آسانسورهای هیدرولیک

یکی دیگر از محاسن آسانسورهای هیدرولیک این است که به دلیل حذف وزنه های تعادل فضای به نسبت کمتری در چاه آسانسور نیاز دارند. این موضوع در نهایت امکان طراحی آسانسوری با ابعاد کابین بزرگتر یا صرفه جویی در فضای ساختمان را فراهم میکند. همچنین در آسانسورهای هیدرولیک که با سیستم مستقیم و جک مرکزی عمل میکنند، حداکثر استفاده از فضای چاه امکانپذیر است.

بدون محدودیت در ظرفیت آسانسور

آسانسورهای هیدرولیک بواسطه ساختار و مکانیزم عملکردشان، قادر به تامین و انتقال نیرو بدون مشکل و محدودیت آنچنانی میباشند. آسانسورها و بالابرهایی با ظرفیت بار بسیار سنگین عموما با سیستم هیدرولیک طراحی میشوند. یکی از مزایای مهم آسانسورهای هیدرولیک در ارتباط با این موضوع به آزادی عمل طراح سیستم در بالانس بین ظرفیت (نیرو) و سرعت بازمیگردد. در سیستم های هیدرولیک براحتی میتوان برای پایین نگه داشتن توان مصرفی، با افزایش ظرفیت سرعت را کاهش داد و همچنین بر عکس این موضوع نیز صادق است.

5/5