شیر بلین، محبوب ترین شیر کنترل آسانسورهای هیدرولیک

شیر بلین چیست؟

شیرهای کنترل جریان آسانسور هیدرولیک محصول شرکت بلین BLAIN آلمان از کیفیت و شهرت بسیاری بالایی برخوردارند. شیر بلین، در انواع آسانسور هیدرولیک و بالابر کاربرد دارد. برخی از صاحبنظران این رشته مهمترین قطعه یک آسانسور هیدرولیک را شیر کنترل آن میداننند. چرا که شیر کنترل جریان آسانسور نقش اساسی در چگونگی و کیفیت حرکت آسانسور دارد. شروع حرکت نرم آسانسور و توقف تدریجی و بدون شوک، همچنین امکان حرکت دو سرعته و تغییرات سرعت بصورت تدریجی و آرام فقط توسط یک شیر کنترل با کیفیت قابل انجام هستند. بطورکلی کیفیت حرکت، ایمنی، قابلیت اطمینان و بسیاری موارد مهم دیگر یک آسانسور هیدرولیک تا حدود زیادی وابسته به نوع، کیفیت و عملکردهای شیرهای کنترل میباشند.

چرا شیرهای بلین پرطرفدار هستند؟

شیرهای کنترل شرکت بلین در تمام دنیا پرطرفدار هستند. البته شرکت بلین این حسن شهرت و محبوبیت محصولاتش را مدیون شیرهای کنترل مکانیکی خود است. شیرهای کنترل مکانیکی بلین در بسیاری از آسانسورهای هیدرولیک با برندهای مشهور، آسانسورهای هیدرولیک کوچک و بزرگ با انواع کاربری و حتی کوچکترین و ساده ترین بالابرهای هیدرولیک خودنمایی میکنند.

مهمترین دلیل محبوبیت شیرهای بلین را شاید بتوان در قابلیت اطمینان بالا، عملکرد دقیق و درست، قابلیت تنظیمات قدرتمند، و عملکردهای ایمنی خوب دانست. شیرهای بلین به سادگی نصب میشوند، به سادگی تنظیم میشوند و تقریبا بیشتر سرویسکاران آسانسورهای هیدرولیک به سرویس، تنظیمات و چگونگی عملکرد آنها آشنایی دارند. قطعات یدکی آنها بیشتر در دسترس هستند و کیفیت عملکرد واقعا خوبی دارند.

شرکت بلین BLAIN، پیشگام و متمرکز

شرکت بلین BLAIN در سال 1971 میلادی توسط Roy W. Blain بنیانگذاری شد. این شرکت بدون شک از جمله پیشگامان و پیشتازان توسعه آسانسورهای هیدرولیک در تمام دنیا دانست. اختراعات، نوآوری ها، تحقیقات و فعالیت های قابل توجه بلین، در تحولات و ارتقای صنعت و توسعه دانش آسانسور هیدرولیک غیرقابل انکار است. یکی از ویژگی های متمایز کننده شرکت بلین، پایبندی به اصل تمرکز و تخصص است. تمام فعالیت های شرکت بلین بصورت کاملا تخصصی بر ارائه محصولاتی با کاربرد انحصاری در آسانسورهای هیدرولیک تمرکز یافته است. پیشتازی در نوآوری و ارائه محصولاتی در بالاترین سطح کیفیت را میتوان نتیجه این تمرکز ستودنی دانست.

شرکت بلین

محصولات شرکت بلین

تمام تولیدات و محصولات شرکت بلین فقط برای استفاده در صنعت آسانسور هیدرولیک طراحی و استفاده میشوند. این شرکت حتی یک شیر کنترل کوچک برای مصارف هیدرولیک صنعتی تولید نکرده است. نکته قابل توجه اینجاست که با وجود اینکه تنوع محصولات شرکت بلین کم است و فقط در یک زمینه تخصصی فعلیت میکند، بازار جهانی را در دست دارد. از تمام اروپا که کارخانه بلین در قلب صنعتی آن، کشور آلمان واقع شده تا ایالات متحده آمریکا، هندوستان، افریقای جنوبی و کشور ایران، کمتر کسی در صنعت آسانسور هیدرولیک یافت میشود که حداقل نام شرکت بلین را نشنیده باشد.

محصولات شرکت بلین را میتوان در سه گروه اصلی شیرهای کنترل، شیرهای ایمنی و تجهیزات جانبی آسانسورهای هیدرولیک دسته بندی کرد. شیرهای کنترل، در گروه های مکانیکال الکترونیک و شیرهای بر پایه درایو تقسیم بندی میشوند. انواع شیرهای ایمنی شرکت بلین شامل شیرهای ترکیدگی، شیرهای قفل برگشت و بلوک های MRL میشوند. در رابطه با انواع تجهیزات جانبی بلین می توان به هندپمپ، هیتر، ربع گرد، سولنوئید نجات اضطراری و سولنوئید ضد انفجار اشاره کرد.

شرکت بلین در ایران نمایندگی ندارد

جالب است بدانید که شرکت بلین در کشور ایران به هیچ عنوانی نمایندگی ندارد. بهتر است در ارتباط و معامله با شرکت هایی که ادعای نمایندگی دارند احتیاط کنید! شرکت بلین نه تنها در ایران بلکه در هیچ کشور دیگری نمایندگی ندارد، اگرچه در کشورهای امریکا، هند، چین، برزیل و ترکیه دفتر فعال دارد. شرکت هایی در ایران، محصولات شرکت بلین را برای ساخت پاوریونیت یا فروش در بازار صرفا خریداری و وارد میکنند. البته فعالیت های این شرکت ها نیز به دلیل مشکلات ناشی از تحریم، بسیار دشوار شده است.

مراقب شیر بلین تقلبی باشید!

متاسفانه محصولات بلین نیز به دلیل شهرت و تقاضای بالا توجه جعل کنندگان را به خود جلب کرده است. با جستجویی ساده در بازار، متوجه خواهیم شد که انواع محصولات طرح بلین و متفرقه وارد بازار شده اند. علاوه بر این برخی از نام بلین روی محصولات تقلبی استفاده میکنند. خرید و فروش انواع تقلبی کاری غیرمسئولانه، غیر حرفه ای و غیراخلاقی است. واضح است که هیچ کدام، کیفیت و عملکرد محصولات شرکت بلین را ندارند. استفاده از قطعات تقلبی فقط ایجاد مشکل برای مصرف کنندگان نهایی است.

اما نکته مهم در این رابطه بازی با جان انسان ها برای اندکی سود بیشتر یا خرید ارزان تر است. این محصولات در آسانسور مورد استفاده قرار میگیرند و آسانسور وسیله ای برای جابجایی افراد است. این موضوع قطعا موجب میشود ایمنی در آسانسور با حساسیت ویژه ای مورد توجه قرار گیرد. استفاده از محصولات تقلبی میتواند واقعا خطرآفرین باشد و منجر به حوادثی ناگوار شود. این موضوع قطعا توجه بیشتری از سوی دست اندرکاران، سازندگان، نصاب ها و مشتریان آسانسور میطلبد.

انواع شیر بلین که کاربرد بیشتری دارند

شرکت بلین BLAIN شیرهای کنترل مخصوص آسانسور را در سه گروه شیر مکانیکال، الکترونیک و 3VF ارائه میکند. شیرهای بلین مکانیکی بیشترین کاربرد را دارند و در دو سری KV و EV عرضه میشوند. این نوع شیرها عملکرد سلونوئیدی دارند و بعنوان شیر برقی هم شناخته میشوند. شیرهای مکانیکال بلین انواع گوناگونی دارند و طیف وسیعی از کاربردهای آسانسور و بالابر را پوشش میدهند.

شیر بلین تک بوبین، ساده و کارآمد

یک شیر کنترل کوچک، ساده و کاربردی که در انواع بالابرهای کوچک عملکرد خوبی دارد. شیر تک بوبین بلین یا همان مدل KV1P شرکت BLAIN برای بالابرها با سرعت حداکثر 0.16 میتر بر ثانیه، یا یک سولنوئید طراحی شده است. این شیر کنترل کوچک با عملکرد یک بوبین که در جهت پایین فعال میشود، کار میکند. این شیر به یک مانومتر، شیر دستی اضطراری و پیچ های تنظیم مربوطه مجهز شده است. شروع حرکت در جهت بالا و پایین، و توقف در جهت پایین نرم و بدون شوک است. تنها نقطه ضعف این شیر، در توقف جهت بالا است. توقف در جهت بالا نمیتواند کاملا نرم و بدون شوک صورت گیرد. اگرچه در بسیاری از بالابرهای کوچک و باربر این موضوع، مساله قابل توجهی نیست.

شیر تک بوبین بلین

شیر بلین دو بوبین، محبوب ترین شیر بالابرها

شیر بلین دو بوبین مدل KV1S یکی از شیرهای خانواد KV است که برای بالابرها و آسانسورهای کوچک طراحی شده است. اکثر سازندگان بالابر و متخصصین این حوزه بر این باور هستند که شیر دو بوبین بلین بهترین نوع شیر کنترل موجود برای استفاده در یک بالابر است. البته مدل دیگری از شیر بلین با دو بوبین با نام KV1P وجود دارد که میتوان آن را محصولی برای کاربردهای خاص دانست. در اینجا منظور ما همان شیر دو بوبین KV1S است.

محبوبیت این شیر به این دلیل است که ضمن سادگی، ضعف اصلی شیر تک بوبین در آن وجود ندارد. این ضعف که قبلا به آن اشاره شد مربوط به توقف در جهت بالا است. با این توضیح باید گفت شیر دو بوبین کاملا پرقدرت، در استارت و استاپ هم جهت بالا و هم جهت پایین کاملا نرم و بدون ضربه عمل میکند.

شیر 2 بوبین بلین در واقع عملکردی تک سرعته دارد. سرعت دستگاه با استفاده از این مدل شیر نباید بیشتر از 16 سانتیمتر بر ثانیه باشد. یک سولنوئید برای توقف جهت بالا تعبیه شده است تا بتواند استاپ نرم و آرامی ایجاد کند که همین نکته برگ برنده این شیر است.

شیر دو بوبین بلین

شیر بلین سه بوبین، بهترین شیر بالابر خانگی

شیر بلین سه بوبین مدل KV2S کامل ترین شیر کنترل خانواده kv شرکت بلین است. این شیر کنترل برای بالابرهای خانگی یک راهکار ایده آل است. قدرت این شیر کنترل زمانی مشخص میشود که جک سایز نسبتا بزرگی برای بالابر دارد. در این وضعیت حرکت آسانسور در جهت پایین کمی مشکل است. حرکت برگشت (جهت پایین) با استفاده از شیر سه بوبین بصورت دو سرعته است. بنابراین میتواند سرعت بیشتری در حرکت رو به پایین آسانسور در نظر گرفت.

این شیر کنترل پیشرفته با سه سولنوئید عمل میکند و برای آسانسورهای کوچک و بالابرها طراحی شده است. یک سولنوئید در جهت بالا عمل میکند و دو سولنوئید دیگر مخصوص حرکت آسانسور در جهت پایین هستند.

شیر سه بوبین بلین

شیر بلین چهار بوبین، برای حرفه ای ها

شیر بلین چهار بوبین را میتوان یک شیر همه فن حریف برای انواع آسانسور هیدرولیک دانست. دقت بسیار بالا، عملکرد عالی و قابلیت های منحصربفرد این محصول بلین، آن را به محبوب ترین شیر کنترل آسانسور هیدرولیک در بین متخصصین و حرفه ای ها تبدیل کرده است.

شیرهای 4 بوبین، در دسته شیرهای مکانیکال خانواده EV شرکت BLAIN قرار میگیرند. شیرهای کنترل این خانواده برای آسانسورهای طراحی شده اند و انواع گوناگونی دارند. مدل EV100 همان شیر کنترل با چهار سولنوئید است که پیشرفته ترین و کاملترین شیر این خانواده و البته در کل محصولات مکانیکال بلین قلمداد میشود.

شیرهای چهاربوبین بلین عملکرد دوسرعته دارند. و بر اساس تکنیکال شیت های شرکت بلین میتوانند برای آسانسورهایی با سرعت 1 متر بر ثانیه مورد استفاده قرار گیرند. شیرهای EV100 در سه سایز گوناگون طراحی شده اند که در ادامه توضیح داده میشوند.

شیر چهار بوبین سایز سه چهارم اینچ می تواند با پمپ هایی به ظرفیت حداکثر 125 لیتر بر دقیقه مورد استفاده قرار گیرد. این محدوده، برای آسانسورهای مسافر بر کوچک و متوسط مناسب است و اغلب از این سایز استفاده میشود.

شیر چهار بوبین سایز یک و یک دوم اینچ، برای پمپ هایی به ظرفیت 30 تا 800 لیتر بر دقیقه طراحی شده است. این سایز شیر معمولا برای آسانسورهای هیدرولیک با ظرفیت متوسط تا سنگین استفاده میشود و به خوبی در کاربردهای گوناگون تنظیم میشود.

شیر چهار بوبین سایز دو و یک دوم اینچ، یک سوپرولو برای کاربردهای بسیار سنگین است. این شیر با پمپ هایی بین 500 تا 1530 لیتر بر دقیقه سازگار است و برای آسانسورهای بسیار سنگین مورد استفاده قرار میگیرد.

شیر چهار بوبین بلین

شیر بلین الکترونیکی، تکنولوژی بالا

شیرهای بلین الکترونیکی انواع پیشرفته تری هستند که بصورت الکترونیکی کنترل میشوند. شیرهای الکترونیکی بلین در سری SERVO VALVE  عرضه می شوند. میزان باز و بسته شدن مجاری روغن کاملا کنترل شده و با دریافت فیدبک صورت میگیرد. تنظیمات این شیرها بصورت الکترونیک است و عملکرد با کیفیت بالاتری دارند. قیمت این نوع شیرها در مقایسه با شیرهای مکانیکی بسیار گران تر است.

شیرهای کنترل الکترونیک همانطور که عنوان شد دو مزیت مهم دارند. مزیت اول مربط به عملکرد دستگاه بدون تاثیر از دما است. در شرایطی که شیرهای مکانیکی نمیتوانند مستقل از دما عمل کنند. شیرهای الکترونیک میزان ورودی جریان را در هر زمان تنظیم میکنند و مشکل تغییرات جریان تحت تاثیر دمای روغن حل شده است. نکته دوم مربوط به وزن بار در آسانسور است. با استفاده از شیرهای الکترونیک، سبک و سنگین شدن وزن بار آسانسور تاثیری بر سرعت و خرکت نخواهد داشت.

شیر الکترونیک بلین

شیر بلین EV4، کارایی انرژی

شیرهای بلین 3VF، نوعی از شیرهای کنترل هستند که برای پاوریونیت های این تیپ توسعه داده شده اند. شیرهای بلین سری EV4 این نوع شیر کنترل آسانسور هیدرولیک است. الکتروموتور در این پاوریونیت ها با درایو عمل میکند و بنابراین کنترل حرکت در جهت بالا بدون نیاز به تنظیمات شیر صورت میگیرد. شرکت بلین در تولید این محصول یک شریک تجاری بزرگ دارد که درایوهای الکترونیک برند یاسکاوا رو تولید میکنند.

شیرهای کنترل بر پایه درایو، دو امتیاز بزرگ دارند. امتیاز اول راه اندازی موتور است. جریان راه اندازی به کمک درایو بسیار کم است و دیگر نیازی به راه اندازی ستاره مثلث نیست. امتیاز دوم مربوط به تولید حرارت است. گرمای ایجاد شده توسط موتور در این مدل بسیار کاهش یافته و اتلاف انرژی کمتری صورت میگیرد.

شیر بلین EV4

انتخاب اسپول شیر بلین

اسپول های شیر بلین نقش بسیار مهم و کلیدی در عملکرد شیر دارند. طراحی سیستم بدون در نظر گرفتن و محاسبه اسپول ها غیرحرفه ای است. اسپول های شیر در سازگاری با جریان روغن و فشار استاتیک مینیموم بر اساس دستورالعمل های فنی شرکت بلین انتخاب میشوند. اگر اسپول شیر درست انتخاب نشده باشد تقریبا عملکردهای مهم شیر قابلیت انجام نداشته و تنظیمات به خوبی انجام نمیگیرند.

محاسبات اسپول شیر مهمترین بخش در انتخاب شیر کنترل است. این موضوع نیاز به دانش فنی، تخصص و تجربه دارد. یکی از مشکلات رایج در عدم عملکرد مطلوب شیرهای کنترل بی توجهی و ناآگاهی برخی از سازندگان پاوریونیت به موضوع اسپول های شیر کنترل است. باید توجه داشت بهترین نوع شیر کنترل با بهترین اجزای آسانسور در صورتی که اسپول به درستی انتخاب نشده باشد، به هیچ عنوان عملکرد خوبی نخواهند داشت.

تنظیمات شیر بلین

یکی از ویژگی های شیر بلین که آن را به گزینه ای محبوب در مقایسه با رقبا تبدیل کرده است، قابلیت های تنظیمات خیلی خوب آن است. ساختار تنظیمات شیر بلین مکانیکال به نخوی بسیار قدرتمند و با ثبات طراحی شده است. بطوریکه اگر اسپول مناسبی برای شیر انتخاب شده باشد و تنظیمات به خوبی انجام شود، مسافران آسانسور، متجه تغییرات سرعت و استارت و توقف آن نمیشوند.

انواع مدل های مختلف شیر بلین، تنظیمات خاص خود را دارند که باید با اطلاع از منحنی حرکت تعیین شده انجام شود. یکی از ساده ترین راه های برای شناسایی پیچ های تنظیم هر شیر، نمودار کوچکی است که روی شیر قرار دادده شده است. در این نمودار شماتیک پیچ های تنظیم جهت بالا با رنگ سبز و پیچ های تنظیم جهت پایین با رنگ قرمز مشخص شده اند. ولی برای تنظیمات دقیق و پیشرفته لازم است منحنی شیر و دستورالعل تنظیمات دقیق مطالعه شود. میتوانید دستورالعمل تنظیمات شیر بلین چهار بوبین را از اینجا ملاحظه کنید.

همچنین برای دریافت فایل پی در اف تنظیمات شیر بلین لینک زیر را کلیک کنید.

تنظیمات شیر بلین

آگهی های مرتبط با این مطلب

بازرگانی آسانسور همایون
2

بازرگانی آسانسور همایون

کرمان ، كرمان

تامین صفر تا صد انواع قطعات آسانسورهای کششی و هیدرولیک با بهترین کیفیت و نازلترین قیمت استعلام قیمت همه روزه از طریق روبیکا(09387513633) کرمان- بلوار […]

فروش سوییچ انحراف باکت الواتور
5

فروش سوییچ انحراف باکت الواتور

قیمت : 5,000,000 تومان
تهران ، تهران

✅فروش و تامین انواع تجهیزات و سیستم های ایمنی و حفاظتی نوار نقاله – کانوایر و خطوط انتقال مصالح انواع سوییچ های ایمنی نوار نقاله […]