انواع بالابر ویلچر

انواع بالابر ویلچر

انواع بالابر ویلچر

بالابرهای ویلچر بر را میتوان بر اساس نوع مکانیزم، راستای حرکت، نوع کاربرد و … دسته بندی کرد. انواع بالابر ویلچر یا همان جک معلول، بر اساس موارد ذکر شده در این نوشته معرفی میشوند. بالابرهای ویلچربر شامل دوگروه اصلی ثابت و متحرک میشوند. برخی از دستگاه ها مخصوص اتومبیل طراحی شده اند و برخی دیگر برای جابجای شدن در محوطه ساخته میشوند. در اینجا بیشتر انواع بالابر ویلچر ثابت مورد نظر است.

انواع بالابر ویلچر بر اساس راستای حرکت

بالابر ویلچر قائم

بالابرهای ویلچر ثابت که بصورت قائم حرکت میکنند، برای نصب در ساختمان ها و ایجاد مسیر تردد جایگزین پلکان برای افراد کم توان با ویلچر طراحی میشوند. این نوع بالابرها بصورت کلی با عنوان بالابرهای پلتفرم Platform lift  شناخته میشوند. نمونه این نوع بالابر ویلچر بر، در ورودی ساختمان ها و محوطه بسیار زیاد است. بر اساس ضوابط شهرداری، تعبیه بالابر معلولین در قسمت هایی از ساختمان که دارای پلکان بوده ولی دسترسی مستقیم آسانسور وجود ندارد، الزامی است.

بالابر ویلچر پله رو

انواعی از بالابرهای ویلچر بر با مسیر حرکت مایل (زاویه دار) در راستای پلکان وجود دارند که برای جایجایی ویلچر طراحی شده اند. این نوع دستگاه ها به دو صورت پلتفرم دار یا صندلی دار طراحی میشوند. در مدل پلتفرم دار که فضای بیشتری اشغال میکند، افراد با ویلچر خود روی پلتفرم قرار گرفته و پس از اتمام حرکت از آن خارج میشوند. در مدل صندلی دار که معمولا بصورت تاشو میباشد، افراد باید از ویلچر خود پیاده شوند و روی صندلی بالابر بنشینند. این نوع دستگاه که معمولا ابعاد کوچکتری دارد را شاید گزینه بهتری برای اشخاص سالخورده یا دچار پا درد دانست. زیرا استفاده با ویلچر برای این مدل کمی دشوار است.

بالابر ویلچربر بر اساس مکانیزم

مکانیزم یا همان سیستم عملکرد بالابر میتواند انواع گوناگونی داشته باشد. بطور کلی پلتفرم لیفت ها بدلیل کاربری محدودی که دارند و البته  ارتفاع جابجایی کم، با سیستم های متنوعی اجزا میشوند.

بالابر ویلچر بر هیدرولیک

بهترین سیستم عملکرد بالابرهای ویلچر، هیدرولیک است. نرمی حرکت، قابلیت جا دادن پاوریونیت در بخش های مختلف ساختمان، عملکرد نرم و کم صدا و قابلیت های ایمنی این سیستم را بهترین مکانیزم برای بالابرهای ویلچر نموده است. بالابرهای ویلچر بر هیدرولیک، به نسبت سایر سیستم ایمنی بالاتری دارند. البته اگر در سیستم های دیگر ادوات ایمنی اضافه شوند مشکلی وجود ندارد. انواع بالابر ویلچر هیدرولیک به دو روش جک در کنار و جک در زیر تقسیم میشوند. مدلهای جک در کنار هیدرولیک میتوانند بصورت مستقیم یا غیرمستقیم نصب شوند.

بالابر ویلچربر آکاردئونی (قیچی)

این مدل بالابر ویلچر در جاهایی مورد استفاده قرار میکیرد که پیت (چاهک نسبتا بزرگی داشته باشند. بزرگترین امتیاز این نوع دستگاه این است که نیازی به ریل نداشته و در حالت جمع شده چیزی بیرون نمی آید. اما، همین مساله باعث ایجاد یک مشکل ساختاری در بالابرهای قیچی شده است. دستگاه در حالت باز شده تکان های افقی نامطلوبی دارد. به هر روی کاربرد این مدل نسبتا کم است ولی میتواند زیبایی نسبتا خوبی داشته باشد.

بالابرهای ویلچربر وینچ

انواع بالابر ویلچر وینچ را میتوان ساده تترین و ارزان قیمت ترین نوع دستگاه دانست. مکانیزم عملکرد بالابر ویلچر بر وینچ به این صورت است که یک موتور گیربکس درام (قرقره) را در دوجهت میچرخانند. با گردش درام به یک سمت، سیم بکسل روی آن جمع شده و کابین بالابر را به بالا میکشد. با گردش خلاف جهت، سیم بکسل آزاد شده و حرکت معکوس صورت میگیرد. انواع بالابر ویلچر وینچ را میتوان از نظر ایمنی در پایین ترین سطح رتبه بندی کرد. برای تامین ایمنی لازم است دستگاه به سیستم پاراشوت مجهز شود که این امر با توجه به مشکلاتی که در سیستم بوجود می آورد معمولا متاسفانه نادیده گرفته میشود.