تفاوت قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی

تفاوت قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی

تفاوت قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی

یکی از موضوعات بحث بر انگیز همیشگی، تفاوت قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی است. اگر به دنبال خرید آسانسوری باشید که امکان اجرای آن هم با سیستم کششی و هم سیستم هیدرولیک وجود داشته باشد احتمالا موضوعات گوناگونی از قبیل قیمت، کیفیت و کارآمدی، هزینه ها و ایمنی را مورد بررسی قرار می دهید. در این رابطه معمولا یک نزاع همیشگی بین طرفداران سیستم کششی و طرفداران سیستم هیدرولیک درباره تفاوت قیمت، کیفیت و کارایی وجود دارد. در این مقاله به این موضوع مهم یعنی تفاوت قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی بطور همه جانبه و کامل پرداخته شده و پاسخ مورد نظر خواننده ارائه شده است.

آیا قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی متفاوت است؟

پاسخ این سوال مثبت است یعنی قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی کاملا متفاوت است. اما پاسخ دقیق به این پرسش مستلزم بررسی چند عامل مهم است که در قیمت آسانسور تاثیر دارند. این تفاوت شامل مواردی از جمله قیمت خرید تجهیزات، هزینه نصب و راه اندازی، هزینه های عمرانی، هزینه های نگهداری و بالاخره هزینه های مصرف انرژی است. بنابراین ابتدا لازم است پرسش درباره تفاوت قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی به درستی شرح داده شود. قیمت تمام شده آسانسور شامل تمام مواردی است که اشاره شد و فقط هزینه های اولیه شامل خرید و نصب نیست.

با در نظر گرفتن مواردی که عنوان شد، قیمت تمام شده آسانسور هیدرولیک می تواند کمتر از قیمت تمام شده آسانسور کششی باشد. این نتیجه گیری به آسانسورهایی با شرایط عادی با تعداد توقف کمتر از شش ایستگاه مربوط می شود. در این نوشته به بررسی کامل موضوع پرداخته شده و تفاوت قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی از زوایای گوناگون بررسی شده است.

تفاوت قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی در خرید

در رابطه با خرید تجهیزات و قطعات آسانسور مقایسه قیمت بین آسانسور هیدرولیک و کششی کار چندان آسانی نیست. دلیل این موضوع انواع تجهیزات نیروی محرکه موجود در بازار هم برای سیستم کششی و هم برای سیستم هیدرولیک است. همچنین باید دو سیستم برای آسانسوری با مشخصات کاربری یکسان مانند ظرفیت، ارتفاع و تعداد توقف در نظر گرفته شود. در این بخش برخی از مهمترین قطعات و تجهیزات آسانسور بررسی می شوند. برای مقایسه آسانسوری با چهار توقف و ظرفیت 6 نفر در نظر گرفته شده است.

تجهیزات نیرومحرکه

سیم بکسل

مقدار سیم بکسل مورد استفاده در آسانسور کششی در مقایسه با آسانسور هیدرولیک در هر وضعیتی بیشتر است. آسانسورهای هیدرولیک با جک مستقیم بدون سیم بکسل نصب می شوند. همچنین، مقدار سیم بکسل در آسانسور هیدرولیک غیرمستقیم بسیار کمتر از آسانسور کششی است.

ریل کابین و وزنه تعادل

در آسانسور کششی بطور معمول ریل های راهنمای کابین از نوع T9 و ریل های راهنمای وزنه تعادل از نوع T5 مورد استفاده قرار میگیرند. این در حالی است که در آسانسور هیدرولیک ریل های وزنه تعادل بطور کامل حذف می شوند. ریل های مورد استفاده برای هدایت کابین بهتر است از نوع T16 در نظر گرفته شود. بنابراین تفاوت قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی در ارتباط با ریل ها قابل ملاحظه نیست. دلیل این موضوع برابری تقریبی قیمت هر شاخه ریل T16 با یک جفت ریل T9 و T5 است. البته براکت ها، پشت بندها و لقمه و پیچ و مهره ریل وزنه در آسانسور هیدرلیک کاملا حذف شده اند.

وزنه تعادل

آسانسور کششی به وزنه تعادل و کادر وزنه و متعلقات آن مانند کفشک های مربوطه نیاز دارد. در حالیکه آسانسور هیدرولیک وزنه تعادل و متعلقات مربوطه بطور کامل منتفی است. بنابراین تفاوت قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی در ارتباط با خرید و نصب وزنه تعادل قابل توجه است.

یوک کابین و کارسلینگ

کارسلینگ آسانسور هیدرولیک همان یوک کابین است که در سیستم های هیدرولیک جک در کنار مورد استفاده قرار می گیرد. سیستم های جک در زیر فریم (یوک) ساده تر دارند. نمی توان تفاوت چندانی بین کارسلینگ و یوک کابین در قیمت آسانسورهای هیدرولیک و کششی ملاحظه نمود.

پاراشوت و گاورنر

آسانسورهای کششی برای تامین ایمنی به سیستم گاورنر کامل (شامل سیم بکسل، فلکه و متعلقات) و پاراشوت دارند. پاراشوت سیستم های کششی با توجه به سرعت عموما از نوع تدریجی است. در حالیکه آسانسورهای هیدرولیک جک مستقیم به دلیل حذف سیم بکسل بدون نیاز به پاراشوت ایمنی لازم را دارند. آسانسورهای هیدرولیک غیرمستقیم، به پاراشوت نیاز دارند. ولی پاراشوت آنها بنحوی روی کارسلینگ تعبیه شده که نیازی به گاورنر ندارند. همچنین شایان توجه است که در آسانسورهای هیدرولیک متداول با توجه به سرعت کمترشان از پاراشوت های لحظه ای استفاده می شود که قیمت کمتری نیز دارند.

بنابراین یکی دیگر از مواردی که در تفاوت قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی تاثیر گذار است، هزینه های مربوط به پاراشوت و گاورنر است. هزینه این موارد در آسانسور هیدرولیک نسبت به کششی بسیار کمتر (یا کلا منتفی) است.

تابلوی فرمان

تابلوی فرمان آسانسورهای هیدرولیک بطور قابل ملاحظه ای نسبت به آسانسورهای کششی ساده تر و ارزان تر هستند. یکی از دلایل اصلی این موضوع این است که آسانسورهای کششی متداول بمنظور ایحاد حرکت نرم و بدون شوک به درایو نیاز دارند. هزینه درایو بصورت قابل ملاحظه ای بالا است. این در حالی است که آسانسورهای هیدرولیکی متداول (با شیر مکانیکی) بدون نیاز به درایو حرکت مطلوب را ایجاد می کنند. بنابراین تفاوت قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی در بخش تابلوی فرمان قابل ملاحظه است. هزینه تابلوی فرمان آسانسور کششی به مراتب بالاتر از سیستم هیدرولیک است.

کابین، درب و سایر متعلقات

کابین، درب کابین و درب طبقات در آسانسورهای کششی و هیدرولیک تفاوتی با یکدیگر ندارند. به عبارت دیگر این اقلام مستقل از سیستم محرکه آسانسور هستند. بنابراین کابین و درب ها تفاوتی در قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی ایجاد نمی کنند. سایر لوازم و قطعات مکانیکی و الکتریکی از قبیل ضربه گیر، تراول کابین، سنسورها، سیم کشی، پانل های فرمان، بست ها و … نیز وضعیت مشابهی دارند و تاثیر قابل توجهی در مقایسه قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی نخواهند داشت.

تفاوت قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی در نصب

یکی از معایب آسانسور هیدرولیک تامین چاه بلندی در زیر آن برای تعبیه جک آسانسور است. این موضوع می تواند هزینه های بالایی را در نصب آسانسور هیدرولیک تحمیل کند. اما باید گفت که این موضوع فقط مربوط به آسانسورهای هیدرولیک با جک در زیر مستقیم می شود و همه آسانسورهای هیدرولیکی را در بر نمی گیرد.

تفاوت هزینه آسانسور هیدرولیک و کششی در سرویس و نگهداری

این بخش از این مقاله در دست بررسی است. برای کسب اطلاع دقیق از هزینه های سرویس و نگهداری آسانسور و شرح کار سرویس آسانسور و آشنایی با شرکت های سرویس و نگهداری آسانسور حتما لینک های ارائه شده را مشاهده کنید. همچنین برای اطلاع دقیق تر از تعرفه سرویس آسانسور می توانید به نرخنامه سرویس و نگهدرای سندیکای آسانسور و پله برقی ایران رجوع کنید.

تفاوت هزینه آسانسور هیدرولیک و کششی در مصرف انرژی